Quo vadis, SJ?

När jag våren 2008 nästan var klar med min lokförarutbildning på skolan i Ängelholm, kom en förfrågan från SJ om jag kunde tänka mig att bli anställd hos dem. Det var ingen större överraskning egentligen; jag hade min sista LIA-period hos dem och många andra i samma situation fick jobberbjudande från respektive företag.

Så en fredag i juni 2008 slutade jag på skolan – och redan på måndagen påbörjade jag min internutbildning i SJ:s lokaler i Malmö.

Min sejour inom SJ blev dock inte långvarig. Det var sedan en tid tillbaka klart att nybildade DSB First hade vunnit upphandlingen av Öresundstågstrafiken och skulle ta över efter dem, vilket skedde i december samma år. Sedan blev det ganska raskt »lite« ekonomiska problem för dem, vilket gjorde att Veolia Transport tog över som livräddare. Dessa bytte namn till Transdev, och det är hos dessa jag har jobbat den mesta tiden.

Fyra olika uniformer har det blivit på drygt tio år.

Snögubbe med DSB First-mössa.

Förra året var det upphandling av Öresundståg igen – och så sent som i dag blev det klart vem som vann:

Cirkeln får väl sägas vara sluten för min del då. Jag började på SJ och kommer nu tillbaka dit.

Vad ska man tycka om detta? Vart kommer SJ att föra oss?

Jag kan konstatera att Transdev inte var älskat av alla. I en nyligen publicerad insändare klagade ett antal lokförare och tågvärdar på hur de upplevde att deras anställning försämrats, med kortare raster och längre överliggningar (alltså tjänster som innehåller övernattning på annan ort). Och ja, jag vet flera som inte har mått bra av förändringarna. Tyvärr ligger tydligen alla dessa förändringar inom kollektivavtalet, vilket visar på behovet av att se över avtalet i sin helhet.

Och innan dess var det bråk mellan fackförbunden och Transdev om hur de sistnämnda tolkade avtalet så att anställda inte skulle få ob-ersättning vid vissa tillfällen. Företaget stämdes i Arbetsdomstolen (AD) och Transdev tvingades betala ut pengarna retroaktivt, men har vägrat att betala ut skadestånd mer än till de som användes som pilotfall. SEKO har därför stämt företaget inför AD för att få ut pengarna. Jag vet att ST, det andra fackförbundet, också håller på att agera i frågan.

Vi får heller inte glömma Transdevs planer på att beordra övertid, när lokförarbristen var som störst för något år sedan.

Eller strejken 2014.

Strejkande kollegor sommaren 2014.

Blir det bättre med SJ? Tja, än så länge är det ganska få detaljer som har kommit ut. Vi vet helt enkelt inte än hur det kommer att bli. Men rörande en av de viktigaste frågorna (för mig och mina kollegor lokalt), så har vi kunnat andas ut: Helsingborg blir kvar som åkstation. Jag behöver alltså inte pendla till Malmö eller någon annan ort när jag ska påbörja min tjänstgöring.

Dessutom öppnar de upp Göteborg som åkstation igen. Den lades ned för ett antal år sedan och har sedan dess bara funnits som rastlokal. Bra! Då kanske man slipper ett antal (eller alla?) överliggningar där i framtiden, om det nu finns personal på plats som kan köra de tidiga/sena tågen.

Däremot vet vi inte hur det blir med växlingen i Helsingborg. Den lades ju ut på ett annat företag för något år sedan, och den tjänstgöringen har saknats mycket. Det var en skön omväxling och utgjorde dessutom en liten backup om någon förare behövdes akut. Ja, förutsatt att det fanns en lucka i växlingsinstruktionerna. Det har gått rykten om att Transdev skulle ta över växlingen igen, men frågan är vad som händer nu.

Bland mina kollegor har det varit lite blandade reaktioner. En del är glada, andra lite osäkra och rätt många säger ingenting. Jag tror de flesta vill vänta och se vad som händer.

Det man ska komma ihåg i allt det här, är att det SJ tar över är något annat än det Transdev lämnar. SJ kommer att få ta ett större ansvar för ersättningsbussar, hittegodshantering, servering ombord och – kanske störst av allt – tågunderhållet i den nya depån i Hässleholm.

Det innebär också att om tågtrafiken om, säg, fem år fungerar bättre än när Transdev ansvarade för den, så kan man inte säga att det enbart berodde på att det kom en ny operatör. (Vi får se hur många som minns detta när den tiden kommer.)

Det blir med andra ord fler förändringar för oss än att vi får nya uniformer. Jag hoppas på det bästa.

(SJ tar över i december 2020 i samband med tidtabellsskiftet till T21.)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s