I tid – om tågpendlarnas frustrationer

Det är knappt jag tror det själv, men i år är det faktiskt tio år sedan jag började köra tåg.

KY-utbildning i Ängelholm – med praktik på Green Cargo, Arriva respektive SJ – under 2007-2008 och till sist anställning på SJ i juni 2008 (ett halvår innan de fick lämna över Öresundstågen till kortlivade DSB First och jag följde med). Efter att ha kört med handledare fram till hösten, fick jag själv spaka från (tror jag) början av oktober. Precis när lövhalkan satte igång.

Lövhalka, ja… Ett av många ord jag har fått lära mig i yrket. Ett av många ord som är irriterande inte bara för oss lokförare och tågvärdar utan, förstås, även för tågresenärerna. De många tågpendlarna som ibland, inbillar jag mig, precis som jag mentalt skapar en bingobricka när allt verkar hända samma dag: Lövhalka, växelfel, spårspring, fordonsbrist, kontaktledningsfel… BINGO!

Förutom att stöta på resenärerna ute på perrongerna och stationerna på väg till/från lokförarhytten, ser jag även deras frustration i sociala medier.

Ett av de mer intressanta(?) exemplen är Signalfel, »en dokumentär om den bristande kvalitén på Skånetrafikens service«, som ligger ute i fyra delar på YouTube:

Den är skapad 2010 av Torsten Gunnehill… som jag nyligen insåg är en av skådisarna i Hata Göteborg. Imagine that.

Och jag förstår dem. Tågen bara ska fungera. Varje extra stund ombord kan innebära en försening till jobbet, eller (ännu värre) mindre tid med familjen när man ska hem.

När man själv har liten möjlighet att påverka sin situation, kan man ta till det vapen som kallas humor. Det finns flera sketcher och nidvisor om både SJ, järnvägar och konduktörer. (Helt Apropås SJ-reklam är ju klassisk i sammanhanget.)

Nå. För en tid sedan fick jag Dolly Partons Jolene på huvudet. Och ju mer jag nynnade på den, desto mer började sjunga på en egen text. Jolene, Jolene blev I tid, i tid.

Plötsligt fick jag en textrad i huvudet, som jag var tvungen att få ner på papper. Och efter 10-15 minuter hade jag gjort om hela låten till en nidvisa om tågpendling. Vad skulle jag göra nu? Stoppa papperet i byrålådan? Lägga ut texten på min blogg? Nej, jag bestämde mig för att faktiskt göra en musikvideo. Jag skulle leta upp lite klipp från mitt videoarkiv, skapa musiken på datorn och sedan sjunga in låten.

Lyckligtvis kom jag på bättre tankar. Visserligen var jag med i en kör på lågstadiet, men sedan dess har det spårat ur..! För att göra en lång historia lite kortare, hittade jag en person som ville skapa musiken och en annan person som ville sjunga in låten. Dessutom fick jag låna några videoklipp av Jan-Erik Kaiser, mer känd som Årskort Guld SJ, som gav mig material som jag tyckte saknades och som hade varit svårt att filma på egen hand.

Och här är resultatet:

Är videon rättvisande? Tja, den är förstås lite elak, men jag gissar att folk kan känna igen sig i den. Det känns som om tågen aldrig är i tid, åtminstone inte det man brukar åka, fastän de bevisligen är i tid för det mesta.

Ja, jo, det är alltid en diskussion om vad som ska räknas som »i tid«. Trafikverket låter tåg komma fem minuter sent till slutstationen och räknar det då ändå som rättidigt. Jag kan filosofera en hel del över detta sätt att mäta och argumentera för och emot, men viktigast är inte om ett tåg kommer i tid till slutstationen eller ej, utan om tågen överlag kommer i tid. För den som pendlar mellan exempelvis Kävlinge och Malmö är det en klen tröst att tåget kom i tid till slutstationen Trelleborg, om det nu var tio minuter sent när det kom till Malmö C. Man måste också kolla på vilka tåg som är i tid; för tågpendlarna är det mer intressant att tågen i rusningstid går i tid än aldrig så många närmast tomma tåg på natten.

Jag kan också diskutera varför tågen inte alltid kommer i tid, men det får i så fall bli ett annat blogginlägg. Jag kan bara diskutera att det inte går så bra som jag och alla resenärer skulle vilja att det går, och att informationen ibland kan vara riktigt usel.

Som i onsdags (18/4). Tågen från Danmark var (av någon anledning; det finns många möjligheter) sena. Mitt tåg till Hässleholm (avgång 16:19) hade gjort något så ovanligt som att komma före tåget mot Göteborg (avgång 16:08) vid passagen av Öresundsbron. Fråga mig inte hur eller när detta hände.

Så när jag kom ner till spår 4 A på Malmö C, hade man skyltat mitt tåg som nästa avgående tåg med tåget till Göteborg som nästa tåg. (Våra tåg går nästan alltid från det spåret.) Så långt allt väl.

Då… beslöt min driftledning sig för att byta på tågen. Vagnarna som skulle varit till mitt tåg skulle i stället gå till Göteborg, medan jag fick de andra vagnarna för att köra dessa till Hässleholm. Bytet var säkert helt logiskt och korrekt – sett till tågvändningar, fordonsomlopp, raster, anslutningar och så vidare – men det innebar också att resenärerna skulle vara med på tåget. Bildligt och bokstavligt.

Chaos ensued…

itid_01

Plattformsskyltarna, i samspel med Järda (automatrösten), gav nu nya besked för att informera om läget. Tåget till Göteborg skulle plötsligt inte bli försenat till 16:25. Det beräknades nu avgå i rätt tid. (Klockan var 16:08 när detta ropades, trots att tåget fortfarande var i Hyllie vid den tidpunkten.) Strax därpå skulle tåget avgå 16:20. Nej, några minuter senare sades det att det minsann skulle gå 16:15. Järda bräkte och hade sig.

Plötsligt försvann avgångsskyltningen. I stället visade plattformsskylten att det var ankommande tåg från Köpenhamn som skulle dyka upp. Med tillägget: Ingen påstigning..! Nästa tåg: Tåg mot Göteborg, beräknad tid 16:20. Trafikverkets system kunde tydligen inte hantera att ett tåg bytte tågnummer och destination.

När tåget så småningom dök upp, var det givetvis skyltat med destination Hässleholm… Perrongen var knökfull med folk, varav hälften försökte ta sig ombord när de nu såg att tåget trots allt skulle gå till Hässleholm. Trodde de. Samtidigt försökte den avlösande föraren förgäves komma in i hytten och ändra skyltningen till Göteborg, men tåget var knökfullt och strömmen ut från tåget var därför också betydande. När så skyltningen ändrades efter flera minuter och tågvärden (som också hade försökt ta sig in i flera minuter) ropade ut vad som gällde, började folk strömma ut från tåget igen. I stället började nu folket som skulle till Göteborg kliva på i stressad takt.

Tåget avgick 16:23, en kvart sent. Det var i tid igen vid Halmstad.

Mitt tåg var lyckligtvis rättskyltat med ny destination när det ankom till Malmö. Vi avgick tio minuter sena och körde in hälften av förseningen till Hässleholm.

Väl i Hässleholm stötte jag på ett äldre brittiskt par, som skulle till Göteborg. De trodde först att de hade stigit på fel tåg på Kastrup, innan jag förklarade att de hade satt sig på rätt tåg – tills det blev fel tåg i Malmö. Nu var nästa steg för dem att ta sig till Helsingborg med Pågatåg, för att där byta till Öresundståg norrut. Beräknad ankomst till Göteborg: Två timmar senare än om tåget inte hade bytts ut.

Jag hjälpte dem att hitta rätt plattform, önskade dem lycka till och begav mig till min rast. Jag hann tjugo meter innan Järda ropade ut att tåget till Helsingborg var spårändrat. Tillbaka till mina brittiska vänner, som var väldigt tacksamma över att jag kom tillbaka och berättade om ändringen.

Detta är inget undantag. Det är problem med skyltningen och utropen vid störningar. Jag förstår att inte Trafikverket kan hinna med eller kan räkna ut exakta ankomsttider vid störningar, men när det inte ens fungerar vid mindre förseningar så blir man bara less.

Som exempel: Järda kan ropa ut att ett försenat tåg har fått den nya avgångstiden 15:34, när klockan redan har hunnit bli 15:36..! Det är ett misstag som inte får göras, som medverkar till att folk inte kan ta informationen på allvar och som – inbillar jag mig – borde vara relativt enkelt att åtgärda. En liten algoritm någonstans som inser att om klockan är n+1 eller mer, kan man inte ropa ut att tåget går klockan n. Om ni förstår.

Jaja, jag kan inte göra mer än att skriva rapporter på systemen och att köra så bra jag kan med mina tåg, efter de förutsättningar som finns. Och nu har jag även gjort en liten musikvideo. Får se om den leder till någon förbättring. 😉

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s